Jak to działa?

Zainteresowanie nowymi systemami bezpieczeństwa AEDO (Automatic Emergency Door Opening) i SECS (Seatbelt Emergency Cutting System) wykazała Agencja REUTERS, która 2 czerwca 2016 r. w Krośnie, jako pierwsza na świecie uczestniczyła w testach systemu AEDO, zamontowanego w opancerzonym transporterze wojskowym SKOT, a następnie w kolejnym pokazie działania systemów AEDO i SECS, zamontowanych w Fordzie Mondeo.

 

Produkty

Wypadek samochodowyWypadek samochodowy
W wielu wypadkach samochodowych pasażerowie zostają uwięzieni w samochodach z powodu zakleszczonych drzwi i zablokowanych pasów bezpieczeństwa. Są to bardzo niebezpieczne, często tragiczne sytuacje, zwłaszcza, gdy pojazd płonie lub tonie.
Opracowaliśmy:
– system automatycznego awaryjnego otwierania drzwi pojazdów AEDO (Automatic Emergency Door Opening), składający się z pirotechnicznych siłowników teleskopowych, zamontowanych w słupkach drzwiowych pojazdów

-system automatycznego awaryjnego przecinania zapiętych pasów bezpieczeństwa SECS (Seatbelt Emergency Cutting System) składający się z pirotechnicznych przecinaków pasów bezpieczeństwa, zamontowanych przy zwijaczu pasa.

Obydwa te systemy sterowane są układem elektronicznym i zadziałają po zderzeniu, dachowaniu  i po ustaniu ruchu pojazdu, z ustalonym opóźnieniem czasowym np.: 5-15 sek., jak również po wpadnięciu pojazdu do wody lub po wybuchu pożaru. Przecięcie pasów jak i otworzenie zakleszczonych drzwi umożliwia szybkie opuszczenie pojazdu przez ofiary wypadku, dotarcie do nich z pomocą, co często ratuje ich życie.

Nasze urządzenia można montować w pojazdach zarówno na etapie ich produkcji oraz w okresie eksploatacji – jako dodatkowe doposażenie.

 

Możliwości zastosowania:
1) nowe i używane samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe, autobusy,
2) opancerzone samochody cywilne (VIP),
3) opancerzone i bojowe samochody i pojazdy wojskowe,
4) samoloty, helikoptery cywilne i wojskowe,
5) pociągi i pojazdy szynowe,
6) systemy przeciw pożarowe, klapy dymne, wyjścia awaryjne.

 

SECS (Seatbelt Emergency Cutting System)

 

Kilka sekund po wypadku, zderzeniu i po ustaniu ruchu pojazdu oraz po wpadnięciu do wody lub po wybuchu pożaru pojazdu – czujnik elektroniczny przekazuje impuls elektryczny do aktywowania generatorów gazu w przecinakach zapiętych pasów bezpieczeństwa.

 

Po aktywacji generatora gazu, sprężony gaz powoduje dynamiczne przemieszczenie uszczelnionego tłoka, który uderza w walcowy element zaopatrzony w ostrze tnące, a przesuwające się ostrze przecina taśmę zapiętego pasa bezpieczeństwa. Taka konstrukcja przecinaka zapewnia mały ciężar i minimalne wymiary.

 

Pirotechniczny przecinak zapiętych pasów bezpieczeństwa

Pirotechniczny przecinak zapiętych pasów bezpieczeństwa

SECS (Seatbelt Emergency Cutting System) - awaryjny pczecinak pasów bezpieczeństwa

 

AEDO (Automatic Emergency Door Opening)

Układ automatycznego awaryjnego otwierania drzwi pojazdu otwiera po wypadku wszystkie drzwi pojazdu i umożliwienie pasażerom opuszczenie kabiny.
W odpowiednim czasie zespół czujników elektronicznych przekazuje impuls elektryczny do aktywowania ładunków pirotechnicznych, zamontowanych w siłownikach teleskopowych. Siłowniki te mogą być zamontowane w słupkach drzwiowych, poniżej zamka drzwiowego, w progach lub w drzwiach pojazdu.

 

Pirotechniczny siłownik teleskopowy

Pirotechniczny siłownik teleskopowy

Problem uwięzień ofiar wypadków w samochodach występuje na całym świecie i będzie się powiększał.

Niebezpieczne szyby samochodowe w USA

W Stanach Zjednoczonych od  1 września 2017 r. obowiązują nowe przepisy, wydane przez  Amerykańską Agencję Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA), które nakazują producentom aut osobowych i lekkich ciężarowych rejestrowanych na rynku amerykańskim, obowiązkowe montowanie szyb bocznych wykonanych z nietłukącego szkła laminowanego (zamiast dotychczas stosowanego szkła hartowanego). Ma to zapobiegać śmierci około 300 osób, które giną wypadając z aut podczas wypadków, ale niestety szyby laminowane stanowią duże zagrożenie dla pasażerów aut, które toną lub palą się, gdyż takiej szyby nie da się rozbić. Obecnie producenci aut zaczęli stopniowo stosować laminowane szyby w drzwiach aut, aby do 1 września 2017 osiągnąć poziom 100% aut  wyposażanych w takie szyby.

Nowe przepisy spowodują drastyczny wzrost śmiertelnych ofiar i ciężko poparzonych, którzy mogą zostać w ostatnich chwilach uratowani z płonących aut. Obecnie w USA, każdego roku, dochodzi do około 170 000 pożarów aut, w których pali się żywcem ponad 300 osób, a ponad 1 000 osób doznaje ciężkich oparzeń, natomiast od 400 do 600 osób tonie w autach, gdy każdego roku do wody wpada tam ponad 10 000 aut.

Więcej informacji o problemie w reportażu telewizji NBC: http://www.nbcdfw.com/news/local/Type-of-Glass-in-Your-Cars-Windows-Could-Change-Escape-Plan-206353031.html

Niebezpieczna klimatyzacja w samochodzie w USA, EU i Japonii

Kolejnym zagrożeniem dla nas wszystkich użytkowników aut są przepisy wprowadzone w USA, EU i Japonii, nakazujące wszystkim producentom aut stosowanie w klimatyzacjach ekologicznego czynnika chłodniczego R1234 yf, który jest niezwykle niebezpieczny, gdyż po powstaniu pożaru auta wytwarza się wysoce toksyczny gaz fluorowodór, który dodatkowo po połączeniu z wodą powoduje powstawanie śmiercionośnego kwasu fluorowodorowego.

Zobacz materiały na temat R1234yf:

http://magazynauto.interia.pl/porady/bezpieczenstwo/news-tych-samochodow-nie-gas,nId,1415655

http://www.telegraph.co.uk/motoring/news/9021335/Eco-friendly-car-refrigerant-turns-into-deadly-gas-it-vehicle-catches-fire.html

http://www.treehugger.com/cars/honeywell-defends-r1234yf-refrigerant-against-daimler.html

Dlatego powszechne stosowanie systemów AEDO i SECS, pozwalających na szybkie wydostanie się pasażerów z aut po wypadkach, jest niezwykle ważne i może uratować zdrowie i życie wielu tysięcy ofiar wypadków drogowych na całym świecie.

Prawa do wynalazków

Pierwsza grupa zastrzeżonych rozwiązań to pirotechniczny siłownik teleskopowy (głównie do awaryjnego otwierania drzwi i włazów), a druga grupa – pirotechniczny przecinak pasów bezpieczeństwa.Urządzenia te są wynalazkami na skalę światową i są chronione patentami w USA i Unii Europejskiej:

  1. PL Pat. 194 447 B1 „Układ do awaryjnego otwierania drzwi pojazdu”,
  2. US Pat.- 7,327,232 B2  „System of devices for emergency opening of vehicle doors”,
  3. PL Pat. 201 136  „Sposób awaryjnego przecinania zapiętych pasów bezpieczeństwa
  4. PL Pat. 224 048 „ Urządzenie do przecinania zapiętych pasów bezpieczeństwa”
  5. UP RP, wydał w dniu 17-10- 2016, decyzję o udzieleniu nam patentu na wynalazek pt: „Siłownik teleskopowy”, na podstawie zgłoszenia P-392 187
  6. EU Pat. Application – 0371 0555.8-2311/1 549 815  „System der Anlagen zum Notoffnen der Kraftfahrzeugturen”,( 22-06- 2016 –data wydania decyzji EPO, o udzieleniu patentu w 26 krajach europejskich),
  7. PL Pat. Application   P – 392 187  „Siłownik teleskopowy”,
  8. PCT/PL 2011/000088 „Telescopic actuator”,
  9. PL Pat. Application P – 396 371 „ Urządzenie do awaryjnego przecinania zapiętych pasów bezpieczeństwa)
  10. PCT/PL 2012/000094 “Device for emergency cutting of fastened seatbelt”,
  11. PL Pat. Application  P – 396 300 „Siłownik teleskopowy” (patent dodatkowy)
  12. Hong Kong Pat. Application No. 06100310.7  „„System der Anlagen zum Notoffnen der Kraftfahrzeugturen”,
  13. EPO –Patent Pending No 12815867.2 – 1503/ 2758286, „Device for emergency cutting of fastened seatbelt” ,
  14. EPO – Patent Pending No: 11770573.1-1751/2606241 „ Telescopic Actuator”,
  15. US Patent Pending: No: 13/817,994 , „ Telescopic Actuator”,
  16. US Patent Pending No: 14/345,911 „Device for emergency cutting Off fastened seatbelts” .

O nas

Spółka została zawiązania w dniu 07.01.2014 r. Wspólnikami są krajowe osoby fizyczne. Kapitał zakładowy wynosi 2.380.000 zł i został utworzony poprzez wniesienie do spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wiesława Nowaka (NWTech w Krośnie) oraz wkładów gotówkowych. Celem spółki jest wdrożenie do produkcji  urządzeń poprawiających bezpieczeństwo pasażerów pojazdów. Spółka jest właścicielką kilku praw do wynalazków.

 

Dokumenty spółki do pobrania: NIP, REGON, KRS.

Kontakt

NOWAK INNOVATIONS Sp. z o.o.
ul. Rzeszowska 69
38-400 Krosno

email:   biuro(at)nowak-innovations.pl
www.nowak-innovations.pl

Wsparcie

Jeżeli jesteś zainteresowany wsparciem naszego przedsięwzięcia, np. w formie darowizny lub merytorycznej pomocy, prosimy o kontakt.
Konto bankowe:  PEKAO O/Krosno  nr 27 1240 2311 1111 0010 5581 9171.

Jesteśmy małym polskim start-up’em. Wszelka pomoc może przyśpieszyć wdrożenie naszych rozwiązań do masowej produkcji, ratując w ten sposób zdrowie i życie tysięcy ofiar wypadów.

Media

Spółka NOWAK INNOVATIONS Sp. z o.o. jest sukcesorką prawną przedsiębiorstwa Wiesława Nowaka, w którym opracowano wynalazki zwiększające bezpieczeństwo pasażerów. Wielokrotnie publikowano informacje o tych rozwiązaniach:

25.12.2008 – Telewizja Polska TVP2, „Panorama”
30.12.2008 – Telewizja Polska Rzeszów, „Aktualności”
13.01.2009 – Dziennik „Super Nowości”
16.01.2009 – Radio ESKA
17.01.2009 – Radio Rzeszów
17.01.2009 – Radio VOX FM
20.10.2009 – Telewizja Kablowa Obiektyw
09.07.2009 – Telewizja TVN, „Fakty”
05.03.2012 – Magazyn Prasowy Bloomberg Businessweek Polska
01.09.2015 – Telewizja Polska TVP1, „Teleexpress”
02.09.2015 – Telewizja Polska TVP2, „Panorama”
19.09.2015 – Telewizja TVN, „Dzień Dobry TVN”
20.04.2016 – http://www.krosnocity.pl/index.php/aktualnosci/fakty/krosno/item/14830-innowacje-z-krosna-beda-ratowaly-zycie.html
24.01.2016 – TVN Turbo, „Raport TVN Turbo”
28.04.2016 – http://krosno112.pl/aktualnosci/pozostale-informacje/item/1796-krosnienskie-innowacje-w-bezpieczenstwie
08.05.2016 – http://wiemy.to/post-1640-trzech-braci-z-polski-opracowa-o-awaryjny-system-otwierania-drzwi-podczas-wypadku.html
02.06.2016 – http://www.krosno24.pl/informacje.php3?id=9698
07.06.2016 – wp.tv
06.07.2016 – http://innpoland.pl/128113,zygmunt-z-krosna-mogl-uratowac-bohatera-szybkich-i-wscieklych-jak-wydobywac-ludzi-z-plonacych-samochodow
13.07.2016 – http://auto.dziennik.pl/
12.07.2016 – deon.pl

Fundusze unijne

Firma korzysta z dotacji Unii Europejskiej
 
Spółka kontynuuje, po poprzedniku prawnym, realizację Umowy o dofinansowanie nr: UDA-POIG.05.04.01-18-003/11-00 z dnia 02.03.2012 r.
 
Projekt: „Dokonanie zgłoszenia wynalazku do ochrony patentowej przez Przedsiębiorstwo Innowacyjno-Wdrożeniowo-Handlowe NW Tech w ramach międzynarodowej procedury PCT. Całkowity koszt realizacji projektu wynosi : 91 868,19 PLN. Kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi:  54 065,38 PLN. Kwota dofinansowania z Budżetu Państwa wynosi: 9 540,96 PLN
 
Spółka kontynuuje, po poprzedniku prawnym, realizację Umowy o dofinansowanie nr: UDA-POIG.05.04.01-18-001/12-00 z dnia 30.04.2013 r.

Projekt: „Dokonanie zgłoszenia wynalazku do ochrony patentowej przez Przedsiębiorstwo Innowacyjno-Wdrożeniowo-Handlowe NW Tech w ramach Międzynarodowej Procedury PCT. Całkowity koszt realizacji projektu wynosi: 100 302,99 PLN. Kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi: 58 047,60 zł PLN. Kwota dofinansowania z Budżetu Państwa wynosi: 10 243,70 zł PLN.

 

Projekty współfinansowane przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Budżetu Państwa w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013.